Born in 1994 / Née en 1994

Live and work in Paris / Vit et travaille à Paris

Born in 1994, Pauline Lucas lives and works in Paris. She graduated from the Ecole Nationale Supérieure des Arts Décoratifs in Paris, France.

Pauline Lucas sculpt and paint. Her work is driven by the desire to give form to the sensation of being able to contain everything, of being able to be everything. The sensation that everything is here, which would remain in the realm of what is fleeting and ineffable without art. As Fernando Pessoa says in The Serpent’s Path, she wants “to feel everything in every way, and in the end to be nothing but the intelligence of everything”. Images and intimate experiences, associated with materials, enable her to reflect on human beings and their common origins from an ontological perspective. The artist thus works around the human figure – open bodies and doleful bodies are her preferred forms – combined with plant motifs. The forest, both real and symbolic, is increasingly present. Her inspirations come first and foremost from writers, poets and philosophers. She seeks to create artworks that are as beautiful as they are moribund, as luminous as they are dark, artworks that strike viewers with a magnificent dread, that propagate in them something like an underground sensation of truth.

Craftsmanship and the work of the hand are central to Pauline Lucas’s practice. Her sculptures are made in the round. She uses modeling, molding and stamping techniques, depending on the materials she uses (plaster, wood, wax, ashes, etc.). As for painting, she uses oil and in tempera techniques with natural pigments and soil.

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Née en 1994, Pauline Lucas vit et travaille à Paris. Elle est diplômée de l’Ecole nationale supérieure des Arts Décoratifs de Paris, Secteur Art Espace.

Sa pratique polyforme, mêlant peinture et sculpture, est animée par le désir de donner forme à ce qui, sans l’art, resterait dans le domaine du fugitif et de l’ineffable : la sensation de pouvoir tout contenir, de pouvoir être tout. La sensation que tout est là. Elle voudrait, comme l’écrit Fernando Pessoa dans Le chemin du serpent, « tout sentir de toutes les manières, et n’être à la fin rien d’autre que l’intelligence de tout ». Les images et les expériences intimes, couplées à la matière, lui permettent de déployer une réflexion sur les êtres, leur origine commune dans une perspective ontologique. L’artiste travaille ainsi autour de la figure humaine – les corps ouverts, les organes sont ses formes de prédilection – couplée aux motifs végétaux qui prennent de plus en plus d’importance. Ses inspirations viennent avant tout d’écrivains, de poètes et de philosophes. Elle cherche à créer des œuvres aussi belles que moribondes, aussi lumineuses que sombres, des œuvres qui saisissent les spectateurs d’un magnifique effroi, qui propagent chez eux quelque chose d’une sensation souterraine de vérité.

Le savoir-faire et le travail de la main ont une place centrale dans la pratique de Pauline Lucas. Ses sculptures sont réalisées en ronde-bosse. Elle a recours aux techniques de modelage, de moulage et d’estampage selon les matériaux qu’elle emploie (plâtre, bois, cire, cendres …). Quant à la peinture, elle peint à l’huile et a tempera avec des pigments naturels et de la terre.

Residencies

 

August 2023 – Manoir de Soisay, Perche, France

June 21st – June 28th 2023 – Villa Medici, Rome, Italy

Exhibitions

 

13th July – 17th September 2023 – Group Show, Manoir de Soisay, Perche, France

December 2022 – Group Show, Galerie MR 80, Paris, France

Education

 

2023 – Ecole nationale supérieure des Arts Décoratifs de Paris (EnsAD) – Art Espace

Master Thesis – The Absolute and the Death

2019 – Master of Arts in International Business, specialized in International Marketing and Luxury Management, Munich Business School (dual degree)

2018 – Master of Sciences International Marketing and Business Development, Skema Business School (dual degree)

Master Thesis – The renewal of luxury brands from the first half of the 19th Century
Research question: What are the strategies that luxury brands from the first half of the 19th Century can implement to appeal to Generation Y?